Title bergerak-gerak

Sunday 20 May 2018

DEMODEX PEROSAK KULIT. AWAS!



Info kesihatan kulit 👨🏼‍⚕️


Asalamualaikum dan salam sejahtera kepada vistior blog doc. Pada petang ini doc ingin kongsikan sedikit info tentang bahaya Parasit kulit yang diberi nama Demodex.


Demodex adalah sejenis hama yang hidup di dalam kelenjar minyak folikel rambut manusia. 😱

Ia berkait rapat dengan folikulorum Demodex , satu lagi jenis hama. Secara kolektif, D. brevis dan D. folliculorum dirujuk sebagai Demodex. 

Dalam beberapa kajian, hama Demodex telah ditemui dalam 10% daripada lapisan kulit pertama dan 12% daripada folikel. 

Melalui pemeriksaan kepada individu, sample  menemui sekurang-kurangnya satu spesies Demodex dalam semua orang yang diuji.

Hama adalah mikroskopik, bermakna mereka tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Walaupun kebanyakan orang dengan D. brevis tidak menyedari bahawa mereka membawa hama ini, mereka yang mengalami masalah kulit atau alahan teruk berkemungkinan besar mengalami gejala yang dibawa oleh Hama Demodex ini.

Kebanyakan orang yang mengalami gejala ini hanya pembawa hama. Ia tidak diserang dengan teruk.

Walau bagaimanapun, serangan besar hama boleh membawa kepada gejala seperti:

➡️ kulit merah

➡️ tekstur kasar ke kulit, seperti kertas pasir

➡️ sensasi terbakar dalam kulit

Atas nasihat, jaga kebersihan diri dan sentiasa kekalkan amalan pemakanan sihat bagi memberi daya tahan kulit dan badan agar tidak dijangkiti gejala Demodex. 👍

No comments:

Post a Comment

Punca kulit wajah berjerawat

Assalamualaikum, Info ini saya sediakan kepada anda yang sering mengalami masalah jerawat. Masalah kulit itu banyak sekali faktor dan penyeb...