Title bergerak-gerak

Saturday 30 July 2016

PIGMENTATION

HYPERPIGMENTATION mempunyai ciri2 yang menunjukkan kawasan gelap pada kulit , berpunca dari pengeluaran pigmen pada kulit yang dikenali sebagai melanin . Masalah kullit seperti ini agak biasa dan tidak berbahaya, tetapi pada asasnya ia adalah gangguan kepada orang-orang yang memilikinya atas sebab2 tertentu.

HYPERPIGMENTATION  terbahagi kepada dua . Pertama , ia berlaku akibat melanosit (Melanosit adalah sel-sel di epidermis yang memproduksi/berisi melanin yang berfungsi menyerap sinar ultraviolet dan melindungi kulit dari kerusakan) yang luar biasa tinggi . Kedua , apabila melanosit hyperaktif. Sebagai contoh , pendedahan cahaya matahari yang meransang pengeluaran melaninMelanin adalah pigmen yang memberikan warna kulit dan rambut dan melindungi terhadap radiasi UV.).
Walaupun ia boleh memberi kesan kepada sesiapa , tetapi kadar kes tertinggi yang mengalami masalah kulit seperti ini adalah dikalangan penduduk asia.

Disini terdapat beberapa contoh untuk HYPERPIGMENTATION :

LENTIGO :   



Image result for lentigo
LENTIGO membawa makna suatu tompok / sejenis freckles.

- lentigenes solar dikenali sebagai `tompok matahari` . Lentigenes solar freckles disebabkan oleh pendedahan matahari yang terik.

MELASMA :
Image result for melasma



MELASMA dikenali sebagai `pregnancy mask` . Melasma disebabkan oleh perubahan hormon akibat mengandung dan mempunyai ciri2 bernoda , kawasan berpigmen biasanya di kawasan kulit wajah.










No comments:

Post a Comment

Punca kulit wajah berjerawat

Assalamualaikum, Info ini saya sediakan kepada anda yang sering mengalami masalah jerawat. Masalah kulit itu banyak sekali faktor dan penyeb...